Szkoła Podstawowa na Wilanowie

Projekt
2025
Autorzy projektu
Grupa 5 Architekci
Architektura krajobrazu
TopoScape
image

III miejsce w konkursie realizacyjnym na koncepcję szkoły podstawowej przy ul. Łokciowej w dzielnicy Wilanów m.st. Warszawy

Osada w swoim pierwotnym znaczeniu to bezpieczne miejsce, gdzie różnorodne jednostki spotykają się i współtworzą wspólne miejsce do nauki, pracy i życia. Taka jest też nasza szkoła – łączy w jeden organizm różnorodne funkcje i grupy użytkowników. Jej przestrzeń podkreśla i buduje wspólnotę, umożliwia naukę i odkrywanie świata w przestrzeniach dostosowanych do skali uczniów. Szkoła-osada jest enklawą, która pozwala na nieskrępowaną zabawę i aktywną naukę, a także na odpoczynek w otoczeniu natury. Została zaprojektowana tak, aby dać nauczycielom, pedagogom i terapeutom miejsce do nauczania i wspierania, a uczniom – przestrzeń do ekspresji, samodzielności i rozwoju.

image

Poszczególne części budynku, na wzór osady, ułożone są wokół wewnętrznego dziedzińca, a wewnętrzne bloki funkcjonalne rozwijają się wokół własnych centr. Każda część ma swoją wyraźną tożsamość, jednak razem tworzą spójną całość harmonizującą z krajobrazem. Rozbudowana część parterowa zapewnia swobodny dostęp do otaczającej natury z niemal każdego miejsca w szkole. Bryła złożona jest z drewnianych „domów” w naturalnych odcieniach, połączonych ceglanym parterem. Zróżnicowana wysokość, układ i kolor elewacji oraz przekręcenie brył względem siebie sprawiają, że zespół jest niepowtarzalny i daje poczucie bezpieczeństwa. Naturalne materiały i roślinność oplatająca elewacje tworzą przyjazny klimat sprzyjający rozwojowi dzieci.

image

Budowanie wspólnoty jest jednym z głównych zadań szkoły. Plac wejściowy łączy szkołę z przylegającym do terenu lokalnym, otoczonym usługami placykiem i prowadzi do wszystkich funkcji zespołu: szkoły, poradni, domu kultury i hali sportowej. Jasny hol główny otwiera się na zielony dziedziniec z amfiteatrem.

image
image

Projekt szkoły jest oparty na teorii Davida D. Thornburga, który w książce „Ogniska w cyberprzestrzeni” podkreśla, że skuteczna edukacja – także w środowisku, gdzie coraz większą rolę odgrywają nowe technologie - musi oferować możliwość współbycia z innymi osobami w różnych sytuacjach edukacyjnych. Pięć metaforycznych modeli przestrzeni edukacyjnej, które pojawiają się w naszej szkole, zostało zaczerpniętych zarówno z oryginalnej teorii Thornburga, jak i z jej późniejszych rozwinięć przez innych autorów: „ognisko” (wspólne słuchanie i rozmowa), „wodopój” (nieformalne spotkania), „jaskinia” (wyciszenie), „teatr” (prezentacja) i „piaskownica” (eksperymenty i zabawa). Wnętrza są elastyczne i różnorodne – od szerokich korytarzy z miejscami do siedzenia po sale otwierające się na tarasy i ogródki.

image

Układ funkcjonalny opiera się na trzech głównych blokach: szkoły podstawowej, strefy sportowej i części kulturalno-terapeutycznej. Centralnym punktem jest hol wejściowy - przestrzeń wspólna łącząca plac wejściowy z dziedzińcem. Sala widowiskowa i hala sportowa są łatwo dostępne z części szkolnej, ale mogą również funkcjonować niezależnie, także w godzinach popołudniowych. Dostępność była jednym z kluczowych założeń projektu. Cały układ szkoły został zaplanowany tak, aby każdy użytkownik mógł swobodnie poruszać się po obiekcie i w pełni z niego korzystać. Między innymi zaprojektowano szerokie i czytelne ciągi komunikacyjne, kontrastowe naprowadzanie czy miejsca odpoczynku równomiernie rozłożone po całym budynku. Dzięki temu szkoła jest miejscem w pełni otwartym i przyjaznym dla wszystkich.

image

Tak jak w osadzie, natura przenika się z budynkami. Dziedziniec oferuje strefy dla różnych grup wiekowych, miejsca integracji, wyciszenia i zabaw sensorycznych. Zieleń komponowana jest w układy półdzikie, z łąkami i pnączami, wspierającymi bioróżnorodność i retencję wody. Ważnym elementem jest porośnięta zielenią górka – naturalny fragment krajobrazu włączony w przestrzeń szkoły. Domyka ona dziedziniec, pełni funkcję nieformalnej trybuny dla boisk oraz jest miejscem kreatywnej zabawy i nauki.

image

Rozwiązania techniczne oparto na proekologicznym podejściu i elastycznej konstrukcji, która w przyszłości umożliwia łatwe dostosowanie układu pomieszczeń do zmieniających się potrzeb. W projekcie zastosowano technologie ograniczające zużycie energii i wody, wspierające retencję wody deszczowej oraz wykorzystujące naturalne materiały, co podkreśla przyjazny środowisku charakter szkoły.

Infromacja o cookies

Nasza strona internetowa wykorzystuje niezbędne pliki cookie, aby zapewnić prawidłowe działanie i śledzące pliki cookie, aby zrozumieć, w jaki sposób wchodzisz z nią w interakcję. Te ostatnie zstaną ustawione dopiero po wyrażeniu zgody.